Duaal leren bij SYNTRA Midden-Vlaanderen

SYNTRA Midden-Vlaanderen zet volop in op het duaal leren. Zowel opleidingen in de leertijd als opleidingen in de voltijdse dagopleidingen worden steeds meer volgens het duale principe georganiseerd.

De Vlaamse Regering heeft sinds haar aantreden op 25 juli 2014 het duaal leren in Vlaanderen op de kaart gezet. De aandacht voor het duaal leren is terecht. De toegevoegde waarde van het duaal leren in het Vlaams onderwijs- en opleidingslandschap is dat duaal leren een aantal inherente opportuniteiten biedt die niet in de focus staan van "traditionele" opleidingsmethodes. Gezien het organiseren van arbeidsmarktgerichte opleidings- en coachingstrajecten via het systeem van leren en werken al van bij haar oprichting tot de kerntaak van SYNTRA Midden-Vlaanderen hoort, en het duaal leren hiervoor ook een geschikte opleidingsstrategie is, heeft het management van SYNTRA Midden-Vlaanderen de verdere ontwikkeling en implementatie van het duaal leren als een strategische prioriteit geformuleerd.

"It is all about becoming a practitioner, not learning about practice."

J.S. Brown

Duaal leren: hoge verwachtingen vanuit verschillende perspectieven

  • Bedrijfsleiders, werkgevers en sectoren zien het duaal leren als een manier van opleiden die bijdraagt tot de algemene vermindering van de "competency-mismatch" tussen het schoolse leren en de verwachte begincompetenties op de werkvloer.
  • De overheid ziet het duaal leren als een hulpmiddel voor het verminderen van de ongekwalificeerde uitstroom in onderwijs en vorming, en als een instrument om de werkzaamheidsgraad van jongeren te verhogen.
  • De lerenden zijn ook een essentiële stakeholder. Zij varen goed bij het duaal leren, want het duaal leren komt tegemoet aan een specifiek profiel (toepassingsgericht leerpatroon), en dankzij het aanzienlijk deel werkplekleren bouwen de lerenden een eerste werkervaring op die gevaloriseerd wordt in hun zoektocht naar werk (direct inzetbaar zijn op de werkvloer).
  • Opleidingsorganisaties zoals SYNTRA en de Centra voor Leren en Werken, die tientallen jaren ervaring hebben in alternerend leren en werken, juichen eveneens de aandacht van de Vlaamse Overheid voor het duaal leren toe.

Meer informatie? Contacteer Bert Van Cauteren via bert.van.cauteren@syntra-mvl.be.

SYNTRA Midden-Vlaanderen en Duaal Leren in 1 oogopslag

Infographic_DualeVersnelling

Leertijd: werken én leren met een leercontract

Jongeren vanaf 15 jaar die werken en leren willen combineren, kunnen terecht in een leertijdopleiding waar ze al doende een vak onder de knie krijgen.

In een notendop:

  • 4 dagen per week op de werkvloer in het beroepsleven
  • 1 dag per week les in een SYNTRA-campus
  • Mogelijkheid om diploma secundair onderwijs te behalen
  • Maximaal drie jaar

Leerwerken, dat werkt!

Voor jongvolwassenen vanaf 18 jaar met een toepassingsgericht leerpatroon kwamen de PACT-opleidingen tot stand. De cursist sluit daarbij een PACT af met drie personen die hem/haar zullen bijstaan om op korte tijd een stiel aan te leren.

  1. Een opleider in een leerbedrijf
  2. Een docent in de campus
  3. Een coach die het leerproces opvolgt en bij wie de cursist terecht kan met alle vragen

In een notendop:

  • Minstens 60% van de opleiding vindt plaats op de werkvloer
  • 40% van de opleidingstijd leert de cursist een stiel op een campus
  • Een coach ondersteunt de cursist en volgt zijn leerproces op
  • Mogelijkheid om officieel erkend diploma te behalen
  • De opleiding duurt doorgaans 1 jaar